Articol publicat in: Cultura, Politica, Societate


Pia?a Matache, in timpul in care reprezenta grani?a Bucure?tiului

Un mesaj plin de ingrijorare de la criticul de arta Dr.Adrian-Silvan Ionescu:

Mi se pare o datorie cet??eneasc? ?i patriotic? s? intervenim pt salvarea Halei Matache M?celarul!

Nu vorbe?te aici doar un mare sentimental, ce a copil?rit n acea zon? ?i care, de la fraged? vrst? ?i nso?ea mama la cump?r?turi n hala, ci bucure?teanul get-beget ce-?i iube?te ora?ul ?i sufer? v?znd cum opera bol?evic?, mpotriva c?reia am luptat pn? n 1989, este completat? acum, sistematic, de ni?te incul?i incon?tien?i dornici de navu?ire pe socoteala distrugerii istoriei urbane ?i a terenurilor ce sunt ob?inute din aceast? r??luire a trecutului.

Dr. Adrian-Silvan Ionescu

Cine este bucurestean – macar cu inima – sa ni sealaturein acest efort de a salva ce a mai ramas din aceasta veche zona a Capitalei noastre !

scrieti la:
solidaritate.hala.matache@gmail.com


ISTORIC PE SCURT:

Matache, m?celarul bucure?tean de la 1900, a intrat n folclorul urban nu pentru specialit??ile lui din carne, ci datorit? localiz?rii halei in care ?i desf??ura activitatea. Ast?zi, pia?a care poart? numele comerciantului parc? st? s? cad?, printre pepeni, fast-fooduri ?i ber?rii de duzin?.

Intersec?ia C?ii Grivi?ei cu Calea Buze?ti a fost locul de tranzit al comercian?ilor de la sfr?itul secolului al XIX-lea. Printre ei, Matache era m?celarul care f?cea bani ?i din carne, ?i din piatr? seac?.

Matache M?celarul este un exemplu tipic de legend? urban?. Numele lui adev?rat a fost Loloescu Matache ?i a nceput afacerea dup? R?zboiul de Independen??, c?tre 1879. La acea vreme, intersec?ia C?ii Grivi?ei cu Calea Buze?ti se afla la marginea ora?ului. Matache a mai avut un frate mai mare, Marin, care, la 1866, cu prilejul c?derii lui Cuza, a fost concentrat. Refuzul de a primi ordinul s-a l?sat cu b?t?i stra?nice ?i interven?ia jandarmilor, spune istoricul Adrian Majuru.

La cap?t de ora?, tr?geau ?i birjarii, ?i vnz?torii de nimicuri. Matache parc? era acolo de cnd lumea, ntr-o negociere continu? cu mu?teriii.

[din articolulCum a devenit Matache M?celarul o legend? vie scris deIonela S?vescu in Evenimentul Zilei]

CAZUL BUZESTI-MATACHE PE FOARTE SCURT :


PMB anun?? c? va construi ?oseaua Buze?ti-Uranus f?r? a prezentaun PUZ ?i f?r? dezbatere public? ?i ncepe exproprieri ?i demol?ri n zon?.

12 ianuarie – ONG-urile care protejeaz? patrimoniul bucure?tean cer ninstan?? suspendarea demol?rii a cinci cl?diri de pe Buze?ti. Pn? laurm?torul termen, prim?ria demoleaz? patru dintre ele.

14 ianuarie – E demolat Hotel Marna. Monumentul era declasat, dar decizia dedeclasare era contestat?, deci practic facea obiectul unui proces ?i nuputea fi atins. Prim?ria a sfidat legea.

19 ianuarie – La cererea ONG-urilor, instan?a suspend? demol?rile (pentrucl?direa r?mas?, Cobalcescu 60). Un executor duce pe ?antier ?i la PMBdecizia instantei. Decizia cur?ii e ignorat?.

Miercuri 2 februarie – La comisia tehnic? a prim?riei se prezint? pentruprima dat? planul (PUZ) pentru dezvoltarea Buze?ti-Uranus. Legea spune clarc? orice autoriza?ie de demolare-construire se elibereaz? numai pe baza PUZ.

Joi 3 februarie: arhitectul ?ef al capitalei declar?, n discu?ia online cucititorii Hotnews, c? PUZ-ul are “rolul de a remedia managementul defectuosal proiectului n faza ini?ial?”. Cine s-a ocupat de faza ini?ial?? Pe baniicui? n PUZ Hala Matache se reg?se?te pe alt amplasament, iar autorii auspus ca ea va fi mutat? prin translare. Ulterior, primarul Oprescu a spus c?Hala se va demola totu?i, ?i se va reconstrui pe noua loca?ie!

Vineri 4 februarie: utilaje mari lucrau la spargerea betonului de pe arteranou turnat? pe Buze?ti, cap?tul dinspre Pia?a Victoriei. La arter? s-alucrat peste un an, cu cheltuieli masive din banii publici.

Smbat? 5 februarie: politist c?tre om cu barosul la Hala Matache, monumentistoric: “Veni?i s? demola?i mai trziu, cnd pleac? ??tia de la ONG”

Dupa cum vezi, nici nu mai e nevoie sa intr?m n discu?iile – foartenecesare – despre urbanism, arhitectur?, despre ce e bine sau nu e binepentru Bucure?ti, ?i despre solu?ia optim? de dezvoltare pe termen lung. nfond nu ne pricepem to?i. E cazul s? fii ns? foarte sup?rat pentru c?Primarul nostru, ales prin vot direct, ac?ioneaz? cu impunitate. Mine poate
decide ceva care te afecteaza pe tine. Cum o s?-l opre?ti?

Mai multe informa?ii despre proiect

Bulevardul care va traversa zona istoric? a ora?ului, numit de Prim?rie “ceamai mare opera?iune urban? din ultimii 20 de ani”, continu? de faptinterven?iile urbane ale dictaturii ceau?iste n pofida experien?elorora?elor din ntreaga Europ?, ce au renun?at n ultimii 20 de ani la marilelucr?ri de infrastructur? auto n zona central?, tocmai datorit? efectelor negativegenerate de acestea prin excesiva poluare, segregare spa?ial? ?i mai ales
congestionarea traficului.

Primul tronson al acestui bulevard – ce urmeaza un concept demodat,dictatorial ?i dovedit ineficient – implic? demolarea a 126 de cladiri, dincare 13 monumente istorice. Pn? n prezent au fost demolate 33 de cladiri,
din care 4 monumente istorice, ?i au fost expropiate aproximativ 1.000 depersoane, f?r? s? fie prezentat opiniei publice vreun proiect urbanisticcare s? justifice un asemena sacrificiu. Prin presiunea imobiliar? creat?, ontreag? zon? istoric? a ora?ului va disp?rea n viitorul apropiat n cazulrealiz?rii bulevardului.

Realizarea acestui proiect contravine cu brutalitate principiilordezvoltarii urbane integrate ?i regener?rii urbane integrate pe care Romnia?i le-a asumat prin Declara?ia de la Toledo ?i prin Carta de la Leipzig. Exist?

solu?ii alterntive, propuse de urbani?ti cu viziune modern?, care pot evita dezastrul.