Seceta mare-
umbra batranului cal
crapata de tot.

Cristina Ailoaie

Citit cu aten?ie, acest poem cucere?te prin continuitate.
Versul Seceta mare, transmite nc? de la nceput mesajul care
se clarific? prin ad?ugarea urm?toarelor.
Cuvntul secet? reprezint? kigo de var? ?i poate fi asociat
c?ldurii excesive dar ?i unei imagini mai ample care sugereaz? de?ertul, incendii, foamete, s?r?cie etc. ?i induce gradat triste?ea extrem?, singuratatea cople?itoare ?i sentimentul de neputin?? a omului n fa?a naturii. Imaginea este accentuat? de folosirea adjectivului mare, care ne duce cu gndul la o ntindere de asemeni mare n timp ?i spa?iu, la un pustiu neacoperit de nisipuri. Imagine dezvoltat? prin ad?ugarea unei noi verigi de acalmie, umbra b?trnului cal cr?pat? de tot.
Singura prezen?? n decorul sumbru b?trnul cal , el nsu?i o
umbr? ?i umbra propriu-zis?, efemer?. Folosirea adjectivului cr?pat? este tot un cuvnt cu referire sezonal? care vine s? nt?reasc? imaginea auster?, ca o t?cere impus? de cutele p?mntului suferind.
Din scanarea separat? a celor dou? imagini rezult? ntregul n toat? splendoarea lui, fine?ea percep?iei finalizat? ntrun haiku autentic, unde profunzimea se ntlne?te cu deltaliul, unde sintagma este urmata de explica?ii, chiar dac? sunt folosite dou? adjective ?i un adverb care vine s? nt?reasc? nsu?irile adjectivului.
O imagine asupra c?reia ?i dore?ti s? r?mi doar pentru a o analiza pornind de la ideea ca pentru autor a reprezentat un prezent validat ntrun poem ca o sentin??. Te face s? apreciezi mai mult viul, de la pl?pndul fir de iarb? strivit sub c?lci la linia verde a orizontului, de la zgomotul a?ez?rii n care ?i pierzi lini?tea la bucuria unei singure clipe de lini?te. Avem nevoie de astfel de imagini atinse de wabi-sabi care ne readuc la trezvie n dimensiunile lui aici ?i acum.

mai cade-o frunza
de-acum soarele ntreg
n fereastra

Valeria Tamas

Un poem care are ca motiv poetic trecerea timpului, a fiin?elor ?i sfr?itul lucrurilor, un motiv care ve?nic va mi?ca sufletul unui hajin obi?nuit cu starea de contemplare, dorinic s? imortalizeze n imagini ?i cea mai mic? schimbare a ambientului, aduc?tor de inspira?ie. Versul

mai cade-o frunza

ne plaseaz? n locul ?i timpul contempl?rii f?cnd trimitere la tihna camerei n care o singur? frunz? mai penduleaz? n b?taia vntului. Poate fi toamna dar si vara trzie cnd dup? rod unii dintre copaci ncep s?-?i lepede treptat ve?mntul, ignornd timpul. Orice sfr?it este urmat de un nou nceput, orice pierdere ntro parte este compesat? de un c?tig n alt? parte, schimbare sugerat? n poem de versurile

de-acum soarele ntreg n fereastra
elementul de stabilitate, soarele, de care ne aducem aminte scurt cnd ?i gndurile se opresc ct o b?taie de inim? n fereastra mai liber? cu o frunz?. Este un poem al lini?tii pus n valoare de simplitatea relat?rii, f?r? metafore, n care efemerul se ntlne?te cu eternul, ryuko fueki.

O alta vara -
doar linistea schitului
mereu aceeasi
Cornel C. Costea
Un poem construit pe dou? planuri antitetice puse n valoare de adeverbele alta si mereu. Este proverbial? lini?tea care domne?te n jurul l?ca?elor de cult amplasate n locuri de un pitoresc f?r? egal ndemnnd la reculegere ?i rug?ciune, idiferent de anotimp, dar cu att mai mult vara cnd zgomotul si forfota urbei ne fac s? le c?ut?m mai des umbra ?i lini?tea. Primul vers ne plaseaz? pe coordonatele timpului iar n versul doar linistea schitului mereu aceeasi poetul ne las? s? n?elegem c? nu este la primul popas, aceea?i lini?te a locului l determin? s? refac? traseul altei veri.
Exist? un atunci ?i acum unite de ?tiin?a celui care ?tie s? surprind? n imagini firescul ?i simplitatea unei clipe efemere.

Ana Urma
24.07.2011